Volume 5, issue 3(23)

1. ПРОБЛЕМЫ В СИСТЕМЕ ШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ И ТЕНДЕНЦИИ ЕЁ РАЗВИТИЯ

Чумакова Виктория Евгеньевна

Аннотация. В работе выделяются главные проблемы в системе школьного образования, которые можно наблюдать в последнее время; определена сущность главных тенденций в развитии системы образования. Мы говорим об образовании, как одном из самых главных условий развития человечества.

Ключевые слова: педагогическая культура, доступность, вариативность, дополнительное образование.

PROBLEMS IN THE SCHOOL EDUCATION SYSTEM AND TRENDS OF ITS DEVELOPMENT

Chumakova Victoria Evgenievna

Abstract. The work highlights the main problems in the school education system that can be observed recently; the essence of the main trends in the development of the education system is determined. We are talking about education as one of the most important conditions for the development of mankind.

Keywords: pedagogical culture, accessibility, variability, additional  education.

Volume 5, Issue 3(23) p. 4-5 PDF

DOI: 10.24412/2712-9683-2020-323-4-5

2. ПОЭТАПНОЕ ИЗУЧЕНИЕ ВЕЛИЧИНЫ «ДЛИНА» С МЛАДШИМИ ШКОЛЬНИКАМИ

Гребенникова Н.Л., Назарова В.Р., Тихонова О.С.

Аннотация. В статье раскрывается поэтапное изучения величины «Длина» в начальной школе по УМК «Школа России». Рассмотрены методические приемы, используемые при освоении каждой единицы длины. Делается акцент на то, что знакомство с единицами длины должно связываться с той или иной жизненной ситуацией или дидактической игрой, моделирующей ее.

Ключевые слова: ФГОС НОО, математика, начальная школа, величина «длина», жизненная ситуация, дидактическая игра.

STEP-BY-STEP STUDY OF THE VALUE «LENGTH» WITH YOUNGER PUPILS

Grebennikova N.L., Nazarova V.R., Tikhonova O.S.

Abstract. The article reveals the stages of studying the «Length» value in elementary school according to the educational complex «School of Russia». The methodological techniques used in mastering each unit of length are considered. The emphasis is placed on the fact that familiarity with the units of length should be associated with a particular life situation or a didactic game that simulates it.

Keywords: FGOS NOO, mathematics, elementary school, the value «length», life situation, didactic game.

Volume 5, Issue 3(23) p. 5-8 PDF

DOI: 10.24412/2712-9683-2020-323-5-8

3. МЕТОДИЧЕСКИЕ ПРИЕМЫ ОБУЧЕНИЯ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ РЕШЕНИЮ НЕСТАНДАРТНЫХ ЗАДАЧ

Гребенникова Надежда Лукьяновна, Алимова Альбина Адхамовна

Аннотация. В статье рассмотрены особенности нестандартных задач, которые включаются в уроки математики в начальной школе. Даны рекомендации к организации работы над нестандартными задачами в начальных классах.

Ключевые слова: нестандартные задачи, приемы работы над задачей, младшие школьники, методы решения нестандартных задач.

METHODOLOGICAL TECHNIQUES FOR TEACHING PRIMARY SCHOOL CHILDREN TO SOLVE NON-STANDARD PROBLEMS

Grebennikova Nadezhda Lukyanovna, Alimova Albina Adamovna

Abstract. The article discusses the features of non-standard problems that are included in mathematics lessons in primary school. Recommendations are given for organizing work on non-standard tasks in primary classes.

Keywords: non-standard problems, techniques for working on the issue, primary school children, methods for solving non-standard problems.

Volume 5, Issue 3(23) p. 8-10 PDF

DOI: 10.24412/2712-9683-2020-323-8-10

4. COGNITIVE MOTIVES OF STUDENTS IN THE CONTEXT OF DISTANCE LEARNING

Karipzhanova Shyryn Saulebekovna, Sabirova Raikhan Shaikhyshevna

Abstract. The problem of innovation, which is prevalent in today’s society, has led our country to spiritual reform in many centuries of life. One of the most promising ways of education today is distance learning using the modern Internet. Distance learning is a form of learning that is accompanied by Internet resources, ie learning at a certain distance using the Internet. Broadly speaking, the concept of distance learning is a form of learning in which students and teachers are separated from each other in space. It is a learning process using modern information technologies (audio-visual aids, personal computers, telecommunications, etc.).

Keywords: students, distance learning

Volume 5, Issue 3(23) p. 11-13 PDF

DOI: 10.24412/2712-9683-2020-323-11-13

5. ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ У ДЕТЕЙ СРЕДНЕЙ ГРУППЫ

Гребенникова Надежда Лукьяновна, Халитова Ильмира Амировна

Аннотация. В статье поднимается вопрос о развитии математических представлений детей средней группы. Способы формирования знаний о понятиях счета, величины предметов и форм, пути их наиболее основательного освоения ребенком для использования в дальнейших задачах.

Ключевые слова: математические представления, счет, величина, форма, самостоятельность.

FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL CONCEPTS IN CHILDREN OF THE MIDDLE GROUP

Grebennikova Nadezhda Lukyanovna, Khalitova Ilmira Amirovna

Abstract. The article raises the question of the development of mathematical representations of children in the middle group. Methods of forming knowledge about the concepts of counting, the size of objects and forms, the ways of their most thorough development by the child for use in further tasks.

Keywords: mathematical representations, account, value, form, independence.

Volume 5, Issue 3(23) p. 14-15 PDF

DOI: 10.24412/2712-9683-2020-323-14-15

6. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ОРГАНИЗАЦИИ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЕ

Гребенникова Надежда Лукьяновна, Алексеева Наталия Васильевна

Аннотация. В данной статье перечислены педагогические условия организации исследований в начальной школе. Описаны их особенности и важность их соблюдения в процессе обучения.

Ключевые слова: педагогические условия, начальная школа, исследовательская деятельность.

PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR ORGANIZING RESEARCH ACTIVITIES IN PRIMARY SCHOOLS

Nadezhda Grebennikova, Natalia Alekseeva

Abstract. This article lists the pedagogical conditions for organizing research in primary schools. Their features and the importance of their observance in the learning process are described.

Keyword: pedagogical conditions, primary school, research activities.

Volume 5, Issue 3(23) p. 16-17 PDF

DOI: 10.24412/2712-9683-2020-323-16-17

7. ТРИЗ КАК МЕТОД АКТИВИЗАЦИИ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ НА УРОКАХ РУССКОГО ЯЗЫКА

Каунова Екатерина Викторовна

Аннотация. В статье рассмотрены особенности применения технологии ТРИЗ на уроках русского языка. Описываются приемы, которые позволяют активизировать познавательную деятельность учащихся в процессе обучения. Даются методические рекомендации по использованию некоторых методов ТРИЗ.

Ключевые слова: теория решения изобретательских задач (ТРИЗ), метод, прием, критическое мышление, мозговой штурм, синектика, метод морфологического анализа, метод фокальных объектов, метод системного анализа, метод Робинзона Крузо.

TRIZ AS A METHOD OF ACTIVATING THE COGNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS IN RUSSIAN LANGUAGE LESSONS

Kaunova Ekaterina Viktorovna

Abstract. The article discusses the features of the use of TRIZ technology in the lessons of the Russian language. The techniques are described that allow to activate the cognitive activity of students in the learning process. Methodological recommendations are given on the use of some TRIZ methods.

Keywords: theory of inventive problem solving (TRIZ), method, technique, critical thinking, brainstorming, synectics, method of morphological analysis, method of focal objects, method of system analysis, Robinson Crusoe method.

Volume 5, Issue 3(23) p. 18-21 PDF

DOI: 10.24412/2712-9683-2020-323-18-21