Volume 6, Issue 3(26)

1. ВЛИЯНИЕ ЦИФРОВИЗАЦИИ И АВТОМАТИЗАЦИИ МИРОВОЙ ЭКОНОМИКИ НА ГОСУДАРСТВЕННУЮ ПОЛИТИКУ РОССЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ В ОБЛАСТИ ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ

Злотников Иван Романович
Тольяттинский государственный университет

Аннотация. В данной статье рассматривается проблема возрастающих требований к компетенциям специалистов в мировой экономике и превентивные меры Правительства Российской Федерации по вопросу базовой подготовки школьников в области цифровых и инженерных компетенций.

Ключевые слова: Образование, школа, экономика, инновации, проекты

IMPACT OF DIGITALIZATION AND AUTOMATIZATION OF THE WORLD ECONOMY ON THE STATE POLICY OF THE RUSSIAN FEDERATION IN THE FIELD OF SHOOL EDUCATION

Zlotnikov Ivan Romanovich
Togliatti State University

Abstract. This article examines the problem of increasing requirements for the competencies of specialists in the world economy and the preventive measures of the Government of the Russian Federation on the issue of basic training of schoolchildren in the field of digital and engineering competencies.

Keywords: Education, school, economics, innovation, projects

Volume 6, Issue 3(26) p. 3-5 PDF

DOI: 10.52013/2712-9683-26-3-1

2. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ УПРАВЛЕНИЯ КАЧЕСТВОМ ПРОЦЕССА ОБУЧЕНИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ

Шелкова Екатерина Руслановна
Брянский государственный университет им. И.Г. Петровского

Аннотация. В статье рассмотрены основные организационно-педагогические условия управления качеством учебного процесса в образовательной организации, способствующие совершенствованию самого образовательного процесса. Выделены этапы развития системы управления процессом обучения на основе теоретических и методических носителей информации.

Ключевые слова: Педагогические условия, качество образования, процесс обучения, образовательная организация, управление.

PEDAGOGICAL CONDITIONS OF QUALITY MANAGEMENT OF THE PROCESS OF TRAINING IN THE EDUCATIONAL ORGANIZATION

Shelkova Ekaterina Ruslanovna
Bryansk State University them I.G. Petrovsky

Abstract. The article discusses the main organizational and pedagogical conditions for managing the quality of the educational process in the educational organization, contributing to the improvement of the educational process itself. The stages of development of a learning process management system based on theoretical and methodological information carriers are highlighted.

Keywords: Pedagogical conditions, quality of education, learning process, educational organization, management.

Volume 6, Issue 3(26) p. 6-10 PDF

DOI: 10.52013/2712-9683-26-3-2

3. НОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ ДЛЯ ФОРМИРОВАНИЯ ЛЕКСИЧЕСКИХ НАВЫКОВ У СТУДЕНТОВ НЕЯЗЫКОВЫХ ВУЗОВ (НА ПРИМЕРЕ ОНЛАЙН-СЕРВИСА QUIZLET)

Налиткина Ольга Викторовна, Прохорова Лидия Емельяновна
Государственный институт экономики, финансов, права и технологий

Аннотация. В статье рассматриваются проблемы формирования лексических навыков при изучении иностранного языка для профессионального общения будущими специалистами в области логистики в условиях сокращения аудиторных часов и росте доли самостоятельной работы студентов. Предлагается пересмотреть содержание традиционных этапов работы над лексикой. Обосновывается целесообразность использования дидактического потенциала онлайн-сервиса Quizlet для обучения профессиональной лексике студентов нелингвистических ВУЗов.

Ключевые слова: профессиональное общение; обучение иноязычной лексике; этапы формирования лексических навыков; самостоятельная работа студентов; онлайн-сервис Quizlet; нелингвистический вуз.

NEW TECHNOLOGIES FOR DEVELOPING LEXICAL SKILLS IN STUDENTS OF NON-LINGUISTIC UNIVERSITIES (BY THE EXAMPLE OF ONLINE SERVICE QUIZLET)

Olga Nalitkina, Lidia Prokhorova
State Institute of Economics, Finance, Law and Technology

Abstract. We look at the challenges of developing lexical skills when teaching a foreign language for business communication to future specialists in logistics facing fewer hours and growing amount of unsupervised work of students. We suggest revising the contents of the conventional stages of teaching vocabulary. We substantiate the advisability of using the didactic potential of the online service Quizlet for teaching professional terminology to students of non-linguistic universities.

Keywords: professional communication; teaching vocabulary; stages of developing vocabulary skills; unsupervised work of students; online service Quizlet; non-linguistic university.

Volume 6, Issue 3(26) p. 11-13 PDF

DOI: 10.52013/2712-9683-26-3-3

4. ПСИХОСЕМАНТИКА И ПСИХОМЕТРИКА ДВИГАТЕЛЬНЫХ ДЕЙСТВИЙ СПОРТСМЕНА В СОВРЕМЕННОМ ОБРАЗОВАНИИ

Дмитриев Станислав Владимирович
Международная академия акмеологических наук, ФК РФ, Нижегородский государственный педагогический университет им. К.Минина

Аннотация. На основе междисциплинарного подхода проанализированы современные подходы к исследованию образовательных технологий, на новой теоретической и методической основе выделены и описаны базовые компоненты структуры образовательного пространства и методы дидактического моделирования профессиональной деятельности в предметной сфере обучения двигательным действиям.

Ключевые слова: образовательное обучение, интерактивная обучающая среда, самосовершенствование

PSYCHOSEMANTICS AND PSYCHOMETRICS OF MOTOR ACTIONS OF AN ATHLETE IN MODERN EDUCATION

Dmitriev Stanislav Vladimirovich
International Academy of Acmeological Sciences, FC, The State pedagogical University, named after K.Minin

Abstract. On the basis of the interdisciplinary approach modern approaches to the research of FK-technologies are analyzed, on a new theoretical and methodical basis base components of structure of educational space and a subject domain physical training are allocated and described.

Keywords: educational training, interactive educational environment, self-improverment.

Volume 6, Issue 3(26) p. 14-23 PDF

DOI: 10.52013/2712-9683-26-3-4

5. ОСНОВНЫЕ ОСОБЕННОСТИ СИСТЕМЫ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ АНГЛИИ, ИХ ПОЛОЖИТЕЛЬНЫЕ И ОТРИЦАТЕЛЬНЫЕ АСПЕКТЫ

Ермолова Валерия Сергеевна
ГМУ им. адмирала Ф. Ф. Ушакова

Аннотация. В данной статье кратко перечислены основные факторы, оказавшие влияние на формирование основных особенностей английской системы высшего образования. Дана характеристика особенностям системы высшего образования Англии с точки зрения их положительных и отрицательных сторон. Обозначена актуальность темы статьи в свете увеличения сфер влияния Болонской декларации на международной арене.

Ключевые слова: Болонская система, система высшего образования Англии, особенности английской системы высшего образования.

CIRCUMSTANCES OF THE HIGHER EDUCATION SYSTEM OF ENGLAND, THEIR POSITIVE AND NEGATIVE ASPECTS

Ermolova Valeriya Sergeevna
Admiral Ushakov Maritime State University

Abstract. This article briefly lists the main factors that influenced the formation of the main features of the English higher education system. The characteristic features of the higher education system in England are given in terms of their positive and negative sides. The relevance of the topic of the article is indicated in the light of the increase in the spheres of influence of the Bologna Declaration in the international arena.

Keywords: Bologna Process, higher education in England, circumstances of the higher education system of England

Volume 6, Issue 3(26) p. 24-26 PDF

DOI: 10.52013/2712-9683-26-3-5

6. ТРЕНДЫ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПОЛИТИКИ В КАЗАХСТАНЕ В КОНТЕКСТЕ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПЕДАГОГОВ

Токтарбекова Ж.Н.
Казахский гуманитарно-юридический инновационный университет (КазГЮИУ)

Аннотация. В данной статье речь идет о крайней важности участия коллег педагогов в совместных поисках, так как это усиливает профессиональный диалог и взаимный риск, который дает педагогам шанс «научиться учиться» и исследовать почему что-то работает и не работает в разных контекстах. Таким образом, вклад исследований в профессиональный рост педагога потенциально очень высок для повышения качества обучения результатов для студентов. Доказано, что вовлечение практикующих специалистов в исследования и их участие способствует успешному совершенствованию школы различными способами: через обмен информацией об эффективной практике; вовлекая практикующих в тестирование новых идей, реализации и мониторинге.

Ключевые слова: исследовательская культура, профессиональная подготовка педагогов, повышение квалификации, профессиональная практика.

TRENDS OF EDUCATIONAL POLICY IN KAZAKHSTAN IN THE CONTEXT OF RESEARCH ACTIVITIES OF TEACHERS

Toktarbekova Zh.N.
Kazakh Humanitarian and Law Innovative University (KazGUIU)

Abstract. This article discusses the extreme importance of peer educators participating in collaborative research, as it enhances professional dialogue and mutual risk, which gives educators the chance to “learn to learn” and explore why something works and doesn’t work in different contexts. Thus, the contribution of research to professional growth of the teacher is potentially very high for improving the quality of learning outcomes for students. It has been proven that the involvement of practitioners in research and their participation contributes to the successful improvement of the school in various ways: through the exchange of information on effective practice; involving practitioners in testing new ideas, implementing and monitoring.

Keywords: research culture, professional training of teachers, professional development, professional practice.

Volume 6, Issue 3(26) p. 27-33 PDF

DOI: 10.52013/2712-9683-26-3-6

7. АНАЛИЗ КУЛЬТУРНЫХ КОНФЛИКТОВ У КИТАЙСКИХ СТУДЕНТОВ,  ИЗУЧАЮЩИХ РУССКИЙ ЯЗЫК

Му Мин
Гуманитарный институт Уральский Федеральный Университет

Аннотация. Самое важное в обучении языку — это обучение культуре. Преподавание языка и культуры неразрывно связаны. Хотя различия между культурами являются предпосылкой и основой культурного обмена, они также вызывают конфликты и коммуникационные барьеры, когда разные культуры вступают в контакт друг с другом. Это деятельность по обучению межкультурному языку. Учащиеся должны не только изучать сам русский язык, но и сталкиваться с различными культурными факторами в контексте русского языка, поэтому разрешение культурных конфликтов является актуальной задачей для преподавания языков. В этой статье обобщаются предыдущие исследования, за теоретическую основу берутся лингвистика и культурология, анализируются культурные конфликты в преподавании языка, культурные конфликты рассматриваются в качестве предмета исследования, а также анализируются и анализируются причины конфликтов с целью поиска подходящих способов уменьшения конфликтов и содействия здоровому развитию преподавания русского языка.

Ключевые слова: культурные конфликты; метод преподавания

ANALYSIS OF CULTURAL CONFLICTS IN CHINESE STUDENTS OF RUSSIAN LANGUAGE

Mu Ming
Humanitarian Institute Ural Federal University

Abstract. The most important thing in teaching a language is teaching culture. Language teaching and culture are inextricably linked. Although differences between cultures are a prerequisite and basis for cultural exchange, they also cause conflicts and communication barriers when different cultures come into contact with each other. It is an intercultural language teaching activity. Students should not only learn the Russian language itself, but also face various cultural factors in the context of the Russian language, therefore, resolving cultural conflicts is an urgent task for teaching languages. This article summarizes previous research, takes linguistic and cultural studies as a theoretical basis, analyzes cultural conflicts in language teaching, considers cultural conflicts as a research subject, and analyzes and analyzes the causes of conflicts in order to find suitable ways to reduce conflicts and promote healthy development of Russian teaching. language.

Keywords: cultural conflicts, teaching method.

Volume 6, Issue 3(26) p. 34-36 PDF

DOI: 10.52013/2712-9683-26-3-7